زمانی که تغییر در تعداد و غلظت مدفوع ایجاد شود به طوری که مدفوع آبکی شده و تکرر آن بالا رود فرد مبتلا به اسهال می شود. همچنین بیماری اسهال مانند سرما خوردگی، جزو بیماری هایی است که هر انسانی به دفعات ممکن است در زندگی ش تجربه کند.

علت اسهال چیست؟

بزرگترین و اصلی ترین علت اسهال عوامل عفونی است که این عوامل از طریق مختلف وارد بدن می شود. گاهی با خوردن میوه و سبزی که به درستی و کامل شستشو داده نشده باشد اسهال ایجاد می شود. در بعضی مواقع به دلیل رعایت نکردن بهداشت به خصوص بعد از اجابت مزاج عفونت موجود در دست هایی که شسته نشده اند و… وارد بدن شده و اسهال رخ می دهد. 

کم شدن آب بدن (دهیدراته شدن) و اسهال

 اسهال سبب می‌شود که مایعات بدن‌تان را به سرعت از دست بدهید و در معرض دهیدراته شدن قرار بگیرید. اگر به درمان اسهال نپردازید، ممکن است اثرات بسیار جدی روی سلامتی‌تان داشته باشد. علائم کم شدن آب بدن عبارتند از:

۱- خستگی
۲- خشک شدن غشا‌های مخاطی
۳- افزایش ضربان قلب
۴- سردرد
۵- گیج و سردرگم بودن
۶- افزایش تشنگی
۷- کاهش ادرار
۸- خشک شدن دهان

اگر افراد به سرعت دست به دامن درمان‌های خانگی شوند، ممکن است آن‌قدر‌ها طول نکشد. پس لازم است با درمان خانگی اسهال که موثر و سریع باشند آشنا شوید.‌ای درمان‌ها با مواد مغذی و در دسترس در خانه و بدون مصرف دارو‌های شیمیایی با همان اثربخشی عمل می‌کنند با این تفاوت که عوارض جانبی ندارند.

درمان‌های خانگی اسهال

از همان روز اول شروع اسهال باید از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر خودداری شود. سوپ ها، برنج و به خصوص کته، پاستاها و سیب زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده انتخاب های مناسبی است.
در روز دوم می توان از گوشت های سفید، ماهی و تخم مرغ استفاده کرد. ماست نیز گزینه خوبی است.
محصولات لبنی به غیر از ماست، مواد غذایی چرب، مواد غذایی خیلی شیرین، مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی مانند سبزیجات سبز خام، مواد غذایی پر ادویه و تند و آجیل ها که باعث حساسیت روده ها می شوند و نباید خورده شوند.
نوشیدنی های الکلی، کافئین دار و شیرین حالت اسهال را شدیدتر می کند. نوشیدنی های ورزشی آماده می تواند به جذب بهتر مایعات و درمان اسهال کمک کند. 
چای:چای سیاه حاوی 8- 12 درصد تانن است، بنابراین یکی از بهترین داروهای ضداسهال طبیعی است که هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی برای مصرف ندارد. 
اگر اسهال ایجاد شده به دلیل تغییر شرایط غذایی و آب و هوایی باشد(مثلا در مسافرت) و نه در اثر میکروب ها و ویروس ها، استفاده از چای به صورت پودر باعث ایجاد تعادل هضم و جذب و برگشت شرایط طبیعی بدن از حالت اسهال به حالت طبیعی است.

۱. محصولات غذایی مایع

ممکن است برای برخی افراد کمی عجیب باشد، زیرا مدفوع بدن به شکل مایع خارج می‌شود، پس چطور امکان دارد با مصرف مواد غذایی مایع سفت شود؟

یادتان باشد غذای مایع می‌تواند بهتر جذب شود، بنابراین مواد مغذی آن به هدر نخواهد رفت.
آن‌چه نیاز دارید

– غذاساز
– مخلوط‌کن
– محصولات غذایی مختلف
– سوپ‌ها

دستورالعمل

خاطرتان باشد که برای خرد کردن برخی موارد خیلی سخت می‌توانید از غذاساز استفاده کنید.

اگر غذاساز کافی نیست، از مخلوط‌کن استفاده کنید.

برای افرادی که نمی‌خواهند خیلی به خود زحمت دهند، درست کردن سوپ می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد به شرط آن‌که مواد مغذی کافی داشته باشد تا آب بدن افراد را در طول روز تامین کند.

۲. ماست

خیلی‌ها می‌دانند ماست ترش است، اما بسیاری تعجب می‌کنند اگر بدانند ماست باکتری‌های مفیدی دارد که به سرعت به درمان اسهال کمک می‌کند.

هنگام خرید ماست از فروشگاه یادتان باشد بهتر است دنبال ماستی باشید که طعم‌دار نباشد، چرا که بهتر علیه اسهال عمل می‌کند.

می‌توان آن را با میوه‌هایی، چون موز مخلوط کرد تا مزه‌ی بهتری داشته باشد.

توجه: مصرف ماست دو بار در روز به بهبود موثر اسهال کمک می‌کند. اضافه کردن یک موز به آن هم ایده‌ی خوبی است.