سیستم ایمنی بدن نوزاد بسیار ضعیف است و به‌همین‌دلیل به‌شدت دربرابر بیماری‌های مختلف آسیب‌پذیر است. معمولا پدر و مادرهایی که اولین بار است بچه‌دار می‌شوند، تجربه‌ی کافی برای نگهداری، خواباندن نوزاد، برخورد با گریه نوزاد و همچنین حمام کردن نوزاد ندارند و ممکن است نتوانند به‌خوبی نشانه‌های بیماری‌های مختلف را در او تشخیص دهند. یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند برای نوزاد بسیار خطرناک باشد، اسهال نوزاد است. در این مقاله در مورد تشخیص، علت، پیشگیری و درمانِ اسهال نوزاد صحبت خواهیم کرد.

 میزان اسهال
  –  اسهال خفیف: ۵ مدفوع مایع آبکی در روز
  –  اسهال متوسط: ۶ تا ۹ مدفوع آبکی و مایع در روز
  –  اسهال شدید: ۱۰ مدفوع مایع و آبکی یا بیشتر در روز

دلایل ابتلا به اسهال در نوزادان
دلایل شایع اسهال در نوزادان عبارتند از:
  –  عفونت‌های ویروسی: هر مقدار ویروس (مانند روتاویروس و آنفولانزا) می‌تواند موجب ابتلا به اسهال و همچنین استفراغ، درد شکم، تب و لرز و درد نوزاد شود.
  –  عفونت‌های باکتریایی: باکتری‌ها مانند سالمونلا، شیگلا، استافیلوکوس، کامپیلوباکتر یا ای. کولی می‌توانند موجب اسهال گرفتن نوزاد شوند. اگر نوزاد شما به عفونت‌های باکتریایی مبتلا شده است، ممکن است دچار اسهال شدید همراه با انقباضات ماهیچه‌ای، مدفوع خونی و تب شود.
  –  عفونت‌های گوش: در برخی موارد عفونت گوش (عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی) می‌تواند باعث ابتلا به اسهال شود. در این موارد، نوزاد بسیار گریان و ناراحت بوده و به روی گوش خود دست می‌کشد. همچنین ممکن است نوزاد استفراغ کرده و بی‌اشتها شود و همچنین ممکن است او به تازگی دچار سرماخوردگی شده باشد.
  –  انگل: عفونت‌های انگلی هم ممکن است عامل ابتلا به اسهال باشند.
  –  آنتی‌بیوتیک‌ها: اگر نوزاد شما در حال مصرف آنتی‌بیوتیک به اسهال مبتلا شود، این اسهال او مرتبط با دارویی است که مصرف می‌کند.
  –  عدم تحمل غذایی یا حساسیت‌های غذایی: ممکن است نوزاد غذایی بخورد که هضم آن در روده برای او مشکل باشد. این غذاها برای هر فرد متفاوت است.
  –  عدم تحمل لاکتوز: این متداول‌ترین نمونه عدم تحمل غذایی است
  –   مواد افزودنی و رنگ‌های شیمیایی یا شکر: این مواد می‌توانند روده نوزادان را دچار مشکل کنند.
  –  آلرژی‌های غذایی: آلرژی‌های غذایی علائم مختلفی دارند و اسهال مخاطی که گاهی اوقات با خون نیز همراه است یکی از این علائم است. عدم تحمل غذایی ممکن است تأثیر خود را در نقاط مختلف بدن مانند روده‌ها، پوست و دستگاه تنفسی بگذارد.
  –  آلرژی به پروتئین شیر: این یک نمونه از علائم آلرژی‌های غذایی است. ممکن است نوزاد دچار اسهال شود یا صورت، بدن و ناحیه تحت پوشک او دچار بثورات پوستی شده و آب بینی او روان شده و دچار سرفه و خس‌خس سینه شود.

اسهال، استفراغ يا تب مي تواند باعث كاهش آب بدن شود كه اين وضعیت در شيرخواران، مي تواند تهديدكننده حيات باشد، پس ضروري است كه در صورت ابتلاي شيرخوار به هريك از اين حالات پیش از شير دادن از سینه مادر يا به جاي شير دادن از شيشه، مقدار زیادی مايعات به وی بدهيد.

هشدار
علائم خطر: در صورت همراهي اسهال با هر يك از علائم زير فوری به پزشک مراجعه کنید:
. خواب آلودگي غيرطبيعي
. گود افتادگي چشم ها و يا خشكي زبان
. مدفوع سياه رنگ يا خوني
. امتناع شيرخوار از تغذيه برای مدتي بيش از 3 ساعت (در شيرخواران زير 3 ماه) يا بيش از 6 ساعت( در شيرخواران بالاي3 ماه).

 دارو
در صورتی که نوزاد به اسهال شدید مبتلا شود، پزشک داروهایی برای درمان اسهال تجویز می‌کند. یکی از داروهای مؤثر برای درمان اسهال کودکان بزرگ‌تر از سه ماه راسکادوتریل است.
 آنتی‌بیوتیک‌ها
در صورتی که اسهال نوزاد منشأ باکتریایی یا انگلی داشته باشد، آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان اسهال نوزاد کمک می‌کنند.
 ترکیب غذاها
اگر نوزاد شما شروع به خوردن غذاهای جامد کرده است به او سیب خردشده، موز تیره، غذاهای نمکی، هویج، کدو، پوره سیب‌زمینی، برنج و بلغور جو دو سر بدهید. همچنین شما می‌توانید به نوزاد نان برشته، کلوچه، نان، چوب شور، برنج، نودل، موز، سیب، هویج، کدو، بلغور جو دو سر و ماست با میکروب‌های فعال بدهید.
از مصرف محصولات تولید شده از شیر اجتناب شود
برخی نوزادان در هنگام ابتلا به اسهال دچار عدم تحمل لاکتوز می‌شوند بنابراین باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.